Gemeenschapskrant

Tweedehandswinkel ’t Magazijn is steeds groter succes

05/12/23

Tweedehandswinkel ’t Magazijn in de Ter Meerenlaan is sinds jaar en dag een gevestigde waarde in Wezembeek-Oppem. Je kan er terecht voor en met kleren, huisraad, babyspullen en speelgoed. ‘Het initiatief van het OCMW bestaat meer dan 20 jaar en is misschien wel relevanter dan ooit’, zegt OCMW-voorzitter Jean Hermesse.

Wanneer begon het verhaal van ’t Magazijn?

Jean Hermesse: ‘Het OCMW van Wezembeek-Oppem nam in 2002 het initiatief om een tweedehandswinkel op te starten. De gemeente was een soort pionier, want veel van zulke projecten bestonden er toen niet in de omgeving. Ook nu zijn er nog altijd weinig tweedehandswinkels in de buurt. Dat is voor ons een goede zaak. We trekken daardoor veel klanten én veel schenkers aan uit de omliggende gemeenten.’

Waarvoor en waarmee kan je terecht bij ‘t Magazijn?

‘Je kan in ’t Magazijn terecht voor veel meer dan alleen kleding. We hebben een breed scala aan producten, waaronder speelgoed, babyuitzet, kleine huisraad en nog veel meer. De prijzen houden we bewust heel laag. Voor kleine stukken betaal je 50 cent of 1 euro. Voor grotere spullen zoals een stoel of een kinderkoets is dat 5 euro. Elke maandag- en woensdagnamiddag zijn we open. Dan kan je spullen komen kopen of komen doneren.’

Wie komt er zoal over de vloer in de tweedehandswinkel?

‘Onze winkelverantwoordelijke Filippa heeft de samenstelling van ons publiek de voorbije jaren zien veranderen. Naast mensen die het financieel moeilijk hebben, zien we nu ook meer jongeren die gericht zijn op hergebruik. Ze komen niet alleen om te doneren, maar ook om hun eigen kleding te ‘ruilen’. Het idee van kringloop en hergebruik lijkt echt terrein te winnen. Zeker voor de babyuitzet. Meer en meer mensen vinden het niet meer nodig om al die peperdure spullen gloednieuw te hebben.’

Hebben de corona- en nadien de energiecrisis invloed gehad?

‘Zeker. De covidcrisis, energiecrisis en de inflatie … Daardoor zien we ook een verandering in ons publiek. Mensen uit de middenklasse die we voorheen misschien niet zagen, komen nu ook naar onze winkel. Er lijkt minder schaamte te zijn. Dat is een goede zaak.’

Hoe houden jullie mensen buiten die er enkel op uit zijn om de kleding en andere spullen met winst door te verkopen?

‘Na al die jaren weet Filippa zulke mensen er snel uit te halen. (lacht) Wie grote hoeveelheden koopt of echt heel vaak over de vloer komt, spreken we aan. We leggen hen uit dat het niet de bedoeling is om hier goedkoop hun stock in te slaan. Dan verdwijnen ze meestal snel.’

Wat gebeurt er met de inkomsten van ’t Magazijn?

‘De verkoop van de tweedehandswinkel wordt gebruikt voor verschillende initiatieven binnen het OCMW. Denk bijvoorbeeld aan het babycafé en de kleine voedingswinkel die we op dezelfde locatie hebben. Sommige namiddagen hebben we tot wel 300 euro opbrengst. Daarvoor moet je bij ons dus al heel wat stuks verkocht hebben. Dat toont de noodzaak van dit initiatief. Ik denk dat we met ’t Magazijn voor heel wat mensen het verschil kunnen maken. Het is bijvoorbeeld opvallend dat in september heel veel mensen over de vloer komen. Ook op het einde van de maand merken we dat.’

Jullie willen in de toekomst ook de sociale dimensie van het initiatief versterken. Hoe precies?

‘Nu is het al zo dat wie naar de winkel komt altijd een praatje kan slaan met Filippa. Zij kan mensen die het moeilijk hebben eventueel doorverwijzen. We willen in de toekomst nog meer inzetten op dat sociale aspect. Het is de bedoeling om één keer per maand tijdens de openingsuren van ’t Magazijn een buurtbabbel te houden. Mensen kunnen hier dan ook terecht voor een koffie, een stukje taart en een toffe babbel. De kinderen kunnen intussen in de speeltuin hun hartje ophalen. We gaan dus starten met een maandelijkse buurtbabbel. Als dat goed loopt, dan willen we graag de frequentie opdrijven.’

Wie willen jullie bereiken met die buurtbabbels?

‘Iedereen die er nood aan heeft. We merken dat het vooral een uitdaging is om oudere mensen te bereiken. Sommigen zijn minder mobiel of hebben angst om naar buiten te gaan. We hopen met de buurtbabbels om de drempel te verlagen en hen een gezellige plek te bieden waar ze mensen kunnen ontmoeten op een ongedwongen manier.’

Binnenkort willen jullie ook buurtcirkels opstarten. Wat zijn dat precies?

‘We deden een tijdje geleden een oproep naar vrijwilligers en daar kwam heel wat reactie op. De bedoeling is om zo per buurt een buurtcirkel te vormen waarbinnen we die vrijwilligers inzetten. Dat kan voor heel wat verschillende zaken. Een boodschap doen voor iemand, een ritje naar de dokter of eens langsgaan bij iemand voor een babbeltje. Op die manier willen we het isolement doorbreken waarmee sommige inwoners te kampen hebben en nog warmere buurten creëren in Wezebeek-Oppem.’

Tekst: Tina Deneyer
Foto: © Tine De Wilde
Uit: uitgekamd december 2023-januari 2024

Meer nieuws

  • Vacature verantwoordelijke gemeenschapscentrum

    03/07/24

    Voor GC de Kam in Wezembeek-Oppem zoeken we een verantwoordelijke voor het gemeenschapscentrum. Wil jij graag een job waarin je kan focussen op gemeenschapswerking en waarbij je de leiding hebt over een klein team van 6 medewerkers, dan is deze job iets voor jou.

  • Vacature stafmedewerker ICT

    28/06/24

    Vzw ‘de Rand’ zoekt een enthousiaste collega die energie krijgt van het inzetten van zijn/haar globale ICT-skills in een uitdagende en multisite (#8 locaties) omgeving. Onze ideale collega is een teamspeler die zelfstandig werkt en ook regelmatig op pad is om technische ondersteuning te bieden en ICT-oplossingen te implementeren op verschillende locaties. Daarom moet de stafmedewerker ICT op maat kunnen communiceren met collega's en externe stakeholders, én kennis kunnen overbrengen over nieuwe technologieën en ICT-oplossingen.

  • Vacature medewerker administratie en communicatie

    19/06/24

    Als medewerker administratie en communicatie verzorg je het onthaal in het gemeenschapscentrum GC de Kam. Je bent het eerste aanspreekpunt voor bezoekers. In je takenpakket zitten zowel administratieve, financiële, communicatieve als logistieke opdrachten die zorgen voor een vlotte werking van het gemeenschapscentrum.