Gemeenschapskrant

Repair Café in Wezembeek-Oppem

06/10/23

Zoveel meer dan een hersteldienst.

Waarom zou je iets dat stuk is gewoon weggooien? Misschien kan het op een eenvoudige manier hersteld worden? Weet je zelf niet hoe je daaraan kan beginnen? Breng dan een bezoek aan het nieuwe Repair Café van Wezembeek-Oppem. Bezielster Eva Lauwers licht het initiatief toe.

Wat is een Repair Café?


‘Omdat niet iedereen precies weet wat een Repair Café is, zal ik het even kort samenvatten’, vertelt Eva. ‘Een Repair Café is een plek waar mensen samenkomen om allerlei spullen te herstellen. Dat kan gaan van kleding over elektrische apparaten of fietsen tot computers. Vrijwilligers houden het ‘café’ open. Zij beschikken over de nodige expertise en het gereedschap om te helpen. De bedoeling is dat zij samen met de bezoekers aan de slag gaan om de spullen die de bezoekers meebrengen te herstellen. Als bezoeker hoef je niets te betalen, maar een kleine bijdrage voor de organisatie is altijd welkom. Met dat geld zullen we onder andere het nodige herstelmateriaal kopen. Het is zelfs niet noodzakelijk dat je met iets komt dat stuk is. Als je vragen hebt over het gebruik van je smartphone of computer ben je ook welkom.’

Microgolf van de eerste generatie

‘Het idee om een Repair Café op te starten komt vanuit mijn thuiservaring. Mijn echtgenoot Christian is onvoorstelbaar handig op het gebied van IT en elektronica. Ieder toestel hier in huis heeft het eeuwige leven. Zelfs als er al lang geen vervangstukken meer te vinden zijn, slaagt Christian er nog in om stukgelopen apparaten te herstellen. Onze kelder lijkt op een groot magazijn. Onvindbare wisselstukken knutselt hij in elkaar of print hij met zijn 3D-printer. Zo gebruiken wij nog steeds een microgolfoven van de eerste generatie. Het bespaart ons veel geld, maar nooit iets nieuws kunnen kopen, frustreert ook wel wat’, lacht Eva. ‘Vrienden en vriendinnen spreken Christian aan als er bij hen iets stuk gaat. Een toestel uit elkaar halen, kijken wat eraan hapert en de kick van het repareren geeft Christian veel voldoening. Enthousiast sloot hij zich aan als vrijwilliger in de Repair Cafés van Kraainem en Tervuren. En dus vroeg ik me af waarom er niet zo’n initiatief in bestond in Wezembeek-Oppem.’

Een goed idee

‘Ik zocht naar een geschikte locatie en klopte hier en daar aan’, gaat Eva verder. ‘Anne Decuypere, centrumverantwoordelijke van de Kam, was onmiddellijk voor het idee gewonnen. Anne zorgde voor een lokaal, bergruimte en hulp van haar team met de organisatie, want er komt meer bij kijken dan ik voor ogen had. Ook met de gemeente werk ik aan een goede samenwerking in de toekomst. Dick Nieuwenhuis, coördinator van het Repair Café van Kraainem, ben ik ontzettend dankbaar voor al zijn goede raad. Hij schreef zijn eigen vrijwilligers aan met de vraag of ze ook in WezembeekOppem willen meedraaien. Want je moet over een groot team van vrijwilligers beschikken, wil je dat het goed loopt. Mensen die bekwaam zijn in een vak en graag meedoen, mogen me contacteren. Ze zijn meer dan welkom, want ons team mag zeker nog groeien.’

Emotionele waarde

‘In onze maatschappij worden technische opleidingen en beroepen vaak ondergewaardeerd. Dat is jammer, want we hebben net de creativiteit en inventiviteit van makers hard nodig. Met het groeien van de afvalberg en het schaarser worden van de middelen moeten we vooral verspillende consumptie tegengaan. Bovendien gaat het vaak om kleine dingen die stuk zijn en gemakkelijk te herstellen zijn: een draadje dat los zit, een zekering die doorgebrand is of een buisje dat verstopt is. Dus versleten zijn die spullen nog lang niet. Soms vraagt een herstelling meer. Zo kreeg Christian de vraag om een leesapparaat voor een oudere blinde man te herstellen. Het apparaat was al jaren uit productie genomen, er bestond al lang geen hersteldienst meer en zonder het apparaat kon de man gewoon niet meer lezen. Christian heeft toen serieus wat opzoekingswerk verricht, maar uiteindelijk slaagde hij erin om het apparaat te maken. Met als resultaat twee gelukkige mensen: de blinde en Christian zelf. De kick van iets weer aan de praat te krijgen en de voldoening om mensen gelukkig te maken, is groot. Soms is er ook een reële emotionele waarde verbonden aan de spullen, denk maar aan speelgoed van kinderen of een juweel. Maar laat ons eerlijk zijn, soms is iets gewoon niet meer te herstellen of moet er een stuk besteld worden en moeten de mensen terugkomen. Maar weten dat het ding echt wel definitief kapot is, is ook een goed resultaat.’

Testjaar

‘Samen met Anne heb ik voor het komende jaar 8 namiddagen in het weekend vastgelegd. We starten op 14 oktober. De hersteldiensten die we nu hebben zijn: computers, huishoudtoestellen, speelgoed, fietsen en kleding. Er zal ook een messen- en scharenslijper aanwezig zijn. Omdat ik toch wel een controlefreak ben, geeft het me de nodige stress, want er kunnen zowel te veel als te weinig mensen komen opdagen en dat kan ik niet controleren. Vandaar ook dat we het eerste jaar als een testjaar beschouwen. Na iedere samenkomst zullen we met zijn allen het gebeuren evalueren en waar nodig bijsturen. Ik hoop vooral dat het een gezellige bedoening wordt, waar mensen de tijd nemen om een praatje te maken met elkaar. Café de Kam is vlakbij, mensen kunnen dus iets te drinken halen en we zullen ook een standje met koffie, thee en taart zetten.’

Tekst: Karla Stoefs
Uit: uitgekamd oktober 2023

Meer nieuws

  • Vacature verantwoordelijke gemeenschapscentrum

    03/07/24

    Voor GC de Kam in Wezembeek-Oppem zoeken we een verantwoordelijke voor het gemeenschapscentrum. Wil jij graag een job waarin je kan focussen op gemeenschapswerking en waarbij je de leiding hebt over een klein team van 6 medewerkers, dan is deze job iets voor jou.

  • Vacature stafmedewerker ICT

    28/06/24

    Vzw ‘de Rand’ zoekt een enthousiaste collega die energie krijgt van het inzetten van zijn/haar globale ICT-skills in een uitdagende en multisite (#8 locaties) omgeving. Onze ideale collega is een teamspeler die zelfstandig werkt en ook regelmatig op pad is om technische ondersteuning te bieden en ICT-oplossingen te implementeren op verschillende locaties. Daarom moet de stafmedewerker ICT op maat kunnen communiceren met collega's en externe stakeholders, én kennis kunnen overbrengen over nieuwe technologieën en ICT-oplossingen.

  • Vacature medewerker administratie en communicatie

    19/06/24

    Als medewerker administratie en communicatie verzorg je het onthaal in het gemeenschapscentrum GC de Kam. Je bent het eerste aanspreekpunt voor bezoekers. In je takenpakket zitten zowel administratieve, financiële, communicatieve als logistieke opdrachten die zorgen voor een vlotte werking van het gemeenschapscentrum.