submenu

Along Comes Mary stoft vergeten 45 toerensingles af - 09/09/2021

Live hits met anekdotes

Nostalgisch naar de tijd toen rock-’n-roll nog pril was en stijlvol tegen jazz, blues, country en soul aan schurkte? In de voorstelling Op 45 toeren blaast Along Comes Mary oude, vaak vergeten, maar nog lang niet vervlogen liedjes uit de fourties, fifties en sixties nieuw leven in.

Along Comes Mary ontstond twaalf jaar geleden, een jaar nadat zangeres Marijke ‘Mary’ Hulsmans en gitarist Fabio ‘Fa’ Canini een koppel zijn geworden. Beiden speelden al lang in muziekgroepjes. ‘We vonden de tijd rijp om een band op te richten die ook iets opbracht’, zegt Hulsmans eerlijk. Een covergroep leek hen ideaal, maar wel één met stijl. Daarvoor grepen ze in eerste instantie terug naar het tijdsgewricht dat hen muzikaal het meest aansprak: de fifties. Van caféconcerten en kleine feestjes ging het naar trendy retrofestivals en, recenter, naar culturele centra, waar ze nu aan hun vierde voorstelling toe zijn. ‘Onze eerste zaalshow Dusted Treasures had nog niet zo’n sterke kapstok, maar daar hebben we veel uit geleerd’, zegt Hulsmans. Hun liedjesprogramma over Expo 58 zat wel meteen goed en hebben ze intussen ruim twintig keer kunnen spelen. ‘Qua sfeer en muziek was dat ons tijdperk’, vervolgt Canini. ‘Er zaten ook veel liedjes in van Brenda Lee, een repertoire dat Marijke goed ligt.’

In de culturele centra serveren ze hun liedjes met anekdotes, al dan niet geïllustreerd met videoprojecties. ‘In de show over Expo 58 figureerden sfeerbeelden van veelkleurige ijsjes en barbiepoppen, maar ook fragmenten van The (Four) Tielman Brothers, die in een van de tentoonstellingspaviljoenen optraden en zo de rock-’n-roll mee voet aan de grond hielpen krijgen in Europa.’ De Expo 58-show werd tijdens de lockdown gestreamd in een 25-tal zorginstellingen. ‘Achteraf zagen we foto’s van rusthuisbewoners die zich voor de gelegenheid helemaal uitgedost hadden zoals vroeger en het dansje deden dat ze lang hadden moeten missen’, aldus Canini. ‘Heel mooi en ontroerend.’

Eigen single op vinyl

In de meest recente voorstelling Op 45 toeren is een tv-interview met de Amerikaanse soulzangeres Irma Thomas te zien. Zij zong Time is on my side nog voor The Rolling Stones er een hit mee scoorden (en er veel geld mee verdienden). ‘Er schuilt frustratie in haar betoog. Tijdens het interview zie je haar stofzuigen, iets wat geen enkele Stone nog hoefde te doen.’ 45 toerenplaatjes, die het volgens Along Comes Mary verdienen om afgestoft te worden, vormen de rode draad van deze voorstelling. Ter illustratie stopt Canini ons een origineel exemplaar van de single Texarkana Baby van Eddy Arnold, The Tennessee Plowboy & his Guitar in handen. Het ging in 1949 de geschiedenis in als een van de allereerste vinylplaatjes. Net als de andere liedjes uit Op 45 toeren wordt het hoesje op groot scherm getoond. Het opvallendste aan de vinylsingle is de groene kleur. ‘Vroeger bepaalde het genre welke kleur een plaatje kreeg’, legt Hulsmans uit. ‘Populaire muziek werd op zwart vinyl geperst, kinderliedjes op geel en country op groen vinyl.’ Om hun zaalprogramma te promoten heeft het koppel een eigen bewerking van het nummer opgenomen. Op de B-kant staat hun versie van de jazzstandard No moon at all, ooit gezongen door Julie London, hier met alleen Mary en contrabassist Rob Vanspauwen. ‘Naast een visitekaartje is het na een optreden ook de ideale ijsbreker om een praatje te slaan met de concertgangers.’

No-nonsenseretro

Al wordt Along Comes Mary soms geboekt op retrofestivals, in de ruime leefkamer van het Limburgse muzikantenkoppel valt daar weinig van te merken. ‘We houden van muziek uit de fifties, maar zijn geen diehardfans’, zegt Hulsmans. ‘Ons huis is niet volgestouwd met retrospullen en we lopen er niet de hele tijd opgedirkt bij met vetkuiven, zoals andere groepjes uit het circuit. We willen vooral onszelf zijn.’

Die no-nonsensehouding typeert ook de andere bandleden, bij wie de muziek eveneens centraal staat. We zien het aan de instrumenten, versterkers en platenspelers, die de leefruimte wél domineren. ‘Onlangs zijn drummers Mario Goossens van Triggerfinger en Cesar Zuiderwijk van Golden Earring hier komen repeteren’, zegt Canini. ‘Ze zitten in mijn andere band, het rockkwartet Sloper, en halen er hun neus niet voor op om ook met ons mee te spelen.’ Door de poule van muzikanten waaruit het koppel kan selecteren moet het haast geen optredens meer afzeggen. ‘Dat frustreerde me in het begin van de band weleens’, bekent Hulsmans, die ook nog zingt bij het gipsyjazzbandje Manouche. ‘Als een van de muzikanten nu bij zijn oma moet gaan eten, hebben we altijd een back-up (lacht).’

Op maat

Performen zit er bij haar in van jongs af aan: ‘Als ik klaar stond met mijn micro, moesten alle kinderen uit de buurt komen kijken.’ Toch kwam het succes van Along Comes Mary niet zomaar. ‘We hebben lang caféconcerten gespeeld, voor 250 à 300 euro per avond. Ons zelfvertrouwen kreeg een boost toen we op het Breda Jazz Festival een heel plein aan het dansen kregen. In een gemeenschapcentrum is de sfeer intiemer en ligt de nadruk op het luisteren. Een zittend publiek is qua dynamiek ook anders dan een festivalpubliek.’ Om in te spelen op al die verschillende sferen kan je Along Comes Mary op maat boeken, van de XXL-versie - het ballroomorkest Al & Mary, inclusief crooner Al Paone, extra blazers en een vleugelpianist - tot het trio, met alleen stem, contrabas en gitaar. In die intieme bezetting speelden ze een livestream in de foyer van de Bourlaschouwburg. Een veelzijdige band dus.

 

Tekst: Tom Peeters
Foto: Tine De Wilde
Uit: uitgekamd september 2021

info en tickets

Along Comes Mary - Seizoensopener: Op 45 toeren

Met een lading 45 toerenplaten van vergeten en onvergetelijke artiesten komt Along Comes Mary naar de Kam. Een perfecte mix van jukeboxhits, tegelplakkers en lichtjes ondergestofte singles.
24 sep
20.00 uur